Monday, March 16, 2015

STEP PERTAMA SELEPAS RESULT SPM - TERIMA TAWARAN KE UTP

Assalammualaikum semua. Hai gus. Apa khabar ? Semoga semuanya sihat2 belaka. Alhamdulillah saya pun sihat jugak. Yerr saya tahu semua nk tau result SPM sya kn? Haha. Kna rahsia la. Kalau result elok takpe jgk. Result saya just sama mcm trial ja, alhamdulillah 4A shja.

So of course semua nk tau apa saya mau buat kan lepas SPM ni? OK. 1st thing, saya dah apply semua yg boleh, matrik dah lama apply, but I'm very sure saya takkan dapat. And UPU pun dah apply, but I don't know if my application would be succesful or not. Peluang tipis sekarang.Nak masuk U bukan mudah.

And one more thing now, my application for UTP was successful!!! Alhamdulillah syukur sgt2. Cuma as well known, the fees for study at UTP was quite expensive but alhamdulillah my parents nk taja dlu, katanya, FAMA ( Father and Mother ) dlu. Haha.

Sya pun teringin jgk and nak belajar dkt UTP , syukur alhamdulillah, Allah beri peluang kpd saya utk smbung bljr awal skit drpd classmates sya yg lain.

Actually, saya dpt tawaran utk asasi bagi course ICT ( Information and Communication ) bagi kemasukan bulan Mac 2015 ni. In sha Allah 18hb ni saya akan mendaftar dan menyambung pengjian saya di stu. Doakan smoga segala urusan saya dipermudahkan ye :). It's 2 days left guys...

Kalau nk tanya mengenai persiapan, maybe dari segi fizikal, saya dh brsedia tapi dari segi rohani mental baru 30% ja. 70% tu belum bersedia lagi. Well, this is my first time masuk asrama n tinggal berjauhan dgn ibu bapa. Paling lama pun saya cuma berjauhan selama 4 hari ja. Tu pun masa kem induksi kadet polis. Kali ni selama 3 bulan. Haha, it's quite tough actually but I know I can do it. Sure homesick symptom la kn lepas ni.

Saya jgak bersyukur juga sebab sahabat baik saya juga berjaya dpt tawaran di UTP cuma course kami lain. Dia course chemical engineering and mmg nnt jadual kami tak sama. But, our wish will become true because we got to further our studies in the same university. Dulu kami simpan angan2 nak smbung bljr sma2 la, nk jdi roommates sma2 la n so on. Alhamdulillah, angan2 tu bkal menjadi kenyataan.

Baru2 ni saya ada mengalami tekanan dan stres lepas balik dari sekolah hari rabu minggu lpas. Haritu saya ngn kawan saya singgah ke sekolah utk minta pengesahan, unfortunately. kebanyakan cikgu2 saya tak berapa nk setuju dgn keputsan kami utk smbung bljr ke UTP ni, yela, faktor utamanya sebab kos mahal. And I was like ....... Lagpun, my parens had decided this for me, and I just follow them.

Sebab utama saya terima tawaran ni juga sebab majoriti lbh ramai setuju dri yg tak setuju and most of them, I really want to be part of UTP . My parents were the first one yg setuju lagi2 my mom, beriya-iya sgt nk saya msuk UTP ni. I should not dissapoint her rite? Nk msuk U mna yg tak kena apa2 kos kn? Hati saya sgt tersentuh bila cikgu saya ada kata mcmni, " Kita sbgai anak ni prlu pndai fikir jgk n pham2 sndri la kn, takkan mak ayah nk kta jangan pula". Lbh kurg mcmtu la.

Akibat terlalu fikirkan apa yg orang kata, saya demam sikit and really had a bad headache. But now, alhamdulillah dah okay. Ubatnya dari mak ayah la, my parents said, " it's okay, jangan terlalu fikir sangat psal hal ni".

Whatever it is, mmg banyak cabaran dan dugaan saya perlu terima, tohmahan, nasihat dri plbgai pihak. Ada yg terkejut saya boleh dpt tawaran ni pun ada, Yela, nk msuk UTP bkn sng. Lagipun, kat sini kena pergi interview dulu, buat test komputer dulu. Orang cakap mmg senang, tak payah terima, tapi saya yg lalui semua ni. Alhamdulillah, saya dpt atasi semuanya. Mungkin ini rezeki Allah beri, tak salah klau kita mencuba. Rezeki ada di mana2. Saya percayakan rezeki Allah.

So, before I go to UTP, ada apa2 cadangan tak or nk bgi tips skit ke kt saya? Heee.
Bolehlah share2 sikit pengalaman korang kt saya ke. Kalau segan, here is my email, firzanahfallice97@gmail.com and lbh sng pm sya di wechat, " kyullic97 "

So, setakat ini sahaja daripada saya. Take care guys. Assalammualaikum dan syukran sebab sudi meluangkan masa di blog saya dan membaca entri post saya yg agak messy ni :)

No comments:

Post a Comment

AGE!!!

Daisypath Vacation tickers